Virtual Reality van nice to have naar need to have

  • Deel dit artikel:

Voor entertainmentdoeleinden is de Virtual Reality-ontwikkeling een uitdaging, maar ook de retailsector begint kansen te zien. Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) kunnen grote voordelen bieden. Grote en minder grote ondernemers zijn proeven gestart.

Virtual Reality

VR- en AR-toepassingen

Ikea laat klanten die een keuken kopen een pannenkoek bakken in een virtuele keuken. Zo zien klanten waar zij hun benodigdheden vandaan moeten halen en wat dus een logische indeling is. Bol.com gebruikt augmented reality: klanten kunnen met behulp van hun smartphone producten zoals een tv-meubel voorafgaand aan de koop in hun woonkamer plaatsen. Hierdoor krijgt de klant een beeld van hoe het object in de eigen woning zal staan en is hij beter in staat het geschikte product te kiezen.

Retail

Er zijn veel meer toepassingen denkbaar. Kleding is bijvoorbeeld een productgroep met een hoog aantal retourzendingen. Als een aanbieder over de kledingmaten van de klant beschikt, kan de laatste als virtueel personage kleding passen. Met een VR-headset kan de klant zichzelf op ware schaal en in 3D kleden. Zo’n toepassing kan een groot effect hebben op het aantal retourzendingen en alle kosten die daarbij komen kijken. Melon Fashion Group heeft Orange Business Services geselecteerd voor een virtuele paskamer-oplossing.

De inzet van VR en AR biedt de retailsector op termijn diverse voordelen, maar ook verkopers van producten met een hogere oriëntatietijd, kunnen er hun voordelen mee doen. Zo biedt Audi de mogelijkheid om een proefrit te maken en zelf je eigen auto samen te stellen in VR. Ook al in de praktijk gebracht: makelaars die virtuele rondleidingen door huizen geven.

Grote techbedrijven tonen interesse

Het is lastig om te voorspellen welke technologieën werkelijk een succes worden. Feit is dat de grote technologiebedrijven de afgelopen maanden hun interesse in VR en AR hebben uitgesproken. Facebook wil graag, als eigenaar van het VR-systeem Oculus. Apple heeft een team samengesteld om te werken aan hard- en software voor augmented reality. Er wordt gesproken over een eigen AR-bril die wordt gekoppeld aan de iPhone. Hoewel de bril zelf nog even op zich zal laten wachten, verschijnt de eerste AR-software van Apple mogelijk eerder op de iPhone. Apple verkiest augmented reality boven virtual reality omdat het minder 'intrusive' zou zijn. Apple-topman Tim Cook liet eerder al weten weinig heil te zien in VR-brillen zoals de Oculus van Facebook of de HoloLens van Microsoft, die de gebruiker afsluiten van de wereld.

Met Huawei komt het AR en VR-geweld tevens uit China. Dit bedrijf zette X-Labs op, een open platform voor onderzoek naar toepassingen van 5G. Met een netwerk van partners richt het bedrijf zich op vier kansrijke gebieden: drones, VR/AR, robots en connected car.

Virtual Reality achtbaan

Grote vlucht voor VR en AR

Marktanalist IDC voorspelt voor dit jaar een wereldwijde omzet van 13 miljard euro op de markt van VR en AR, een groei van 131 procent ten opzichte van de 6,1 miljard dollar in 2016. De komende jaren zal deze markt een vlucht gaan nemen, zo voorziet IDC. Voor de periode 2015 - 2020 wordt een jaarlijkse groei van 198 procent voorspeld. Dat betekent dat de omzet tegen 2020 naar 143 miljard dollar zal zijn gegroeid.

IDC keek ook naar verschillende segmenten binnen de markt voor VR en AR. De grootste segmenten voor 2017: retail showcasing (461 mljoen dollar), product development (267 miljoen dollar) en onderhoud in de industrie (249 miljoen). Toepassingen in de zakelijke markt dus. Voor de komende jaren wordt de grootste groei voorspeld voor gaming. AR-games kennen een jaarlijkse groei van 287 procent tot 2020.

Van nice to have naar need to have

De markt lijkt met dergelijke cijfers daadwerkelijk in beweging te komen. Als de grote techbedrijven zich uitspreken voor Virtual en Augmented Reality, dan kunnen we ons opmaken voor dergelijke toepassingen. De kleinschalige diensten van Ikea en bol.com zijn nog nice to have. Maar met de kracht van bedrijven als Facebook, Apple, Huawei en ongetwijfeld ook Google, Amazon en Microsoft maakt de markt zich op voor toepassingen die markten werkelijk zullen openbreken: need to have.

VR op BTG Business event

Uiteraard houdt ook BTG de markt van virtual en augmented reality nauwlettend in de gaten. Op het BTG Business event van 8 juni zal de virtual reality-cabine van de Nederlandse start-up Sensiks staan. In deze cabine worden volledige audio-visuele ervaringen gesynchroniseerd met geur, temperatuur, luchtstroom, beweging, smaak en lichtfrequenties. Zo waan je je écht in de stad, op het strand of in de bergen. De CEJO van Sensiks, Fred Galstaun, zal tevens geïnterviewd worden door Danny Frietman.

‹‹ Ga terug naar nieuwsoverzicht
'Toekomstperspectief door verbinding, groei, verbreding en verdieping'