Gebrek ambitie remt beschikbaar kapitaal ontwikkeling VR/AR

  • Deel dit artikel:

Virtual Reality en Augmented Reality (VR/AR) staat in de schijnwerpers. Industriegroep IEE en standaardenorganisatie IEEE-SA hebben een werkgroep opgestart om te komen tot verdere standaardisatie voor virtual reality en augmented reality. Hoewel er al wel standaarden bestaan voor AR en VR dekken die volgens IEEE maar een klein deel van de behoefte. De IEEE Virtual Reality and Augmented Reality Working Group, kortweg VRAR, gaat daarin verandering brengen. Er zijn meer dan tweehonderd bedrijven betrokken bij de totstandkoming van de werkgroep en de eerste acht projecten die binnen de groep zijn gedefinieerd.

Virtual Reality

Ondertussen is er in Nederland onderzoek uitgebracht naar de stand van zaken en de bereidwilligheid om te investeren. Belangrijkste conclusie: ontwikkelaars van Virtual en Augmented Reality moeten meer focus en ambitie laten zien om het groeikapitaal aan te trekken dat zij nodig hebben om hun potentieel optimaal te kunnen ontplooien. De Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) heeft een marktverkenningsrapport gepubliceerd waaruit blijkt dat er een groot verschil is tussen de inkomensambities en de financieringsbehoeften van ontwikkelaars. Dit verschil moet worden aangepakt, anders zal de ontwikkeling van deze jonge markt er onder lijden, zo waarschuwt de BOM.

Investeringsbereidheid in Augmented Reality start-ups

Volgens het onderzoek werd door 50 procent van de ontwikkelaars wiens bedrijf in de toekomst meer financiering nodig heeft, aangegeven dat zij nog een ronde van meer dan 1 miljoen euro nodig hebben. Om dit investeringsniveau te bereiken moeten bedrijven de ambitie hebben binnen vijf jaar ten minste 10 miljoen euro aan inkomsten te genereren.

De gemiddelde ontwikkelaar in het onderzoek verwacht echter 'slechts' een opbrengst van 1,3 miljoen voor zijn bedrijf. Dit gat kan een barrière vormen voor de verdere ontwikkeling van de sector, omdat het de mogelijkheden voor ontwikkelaars om groeikapitaal aan te trekken beperkt.

De BOM kan als investeringsmaatschappij goed inschatten wat de marktverwachtingen van kapitaalverstrekkers zijn. VR- en AR-ontwikkelaars moeten realistische strategieën hebben die als basis gelden voor de weg naar een significante positie of zelfs leidend in een specifiek marktsegment. Investeerders zullen zoeken naar potentiële marktleiders met focus en sterke klantrelaties, omdat die positie mogelijkheden biedt tot het creëren van nieuwe verdienmodellen. De BOM zegt hierover: zorg dat je een solide plan hebt om marktleider te worden in je niche.

VR en AR worden onderdeel van dagelijks leven

Een opvallende conclusie uit het onderzoek is dat de BOM ervan overtuigd is dat VR/AR niet slechts een hype is. Het heeft geen indicaties gevonden dat de internationale vraag substantieel lager is dan de verwachtingen die vooraf geschetst werden. De BOM voorziet zelfs dat VR en AR binnen vijf tot tien jaar net zo’n onderdeel van ons dagelijks leven is als internet en de smartphone.

"Ik ben ervan overtuigd dat VR binnen no time integraal onderdeel zal uitmaken van ons dagelijkse leven. Dit is een kwestie van tijd. Wellicht is dit al zo, maar het lijkt mij goed om VR te integreren in bestaande of nog te realiseren innovatieprogramma’s, waarvoor dan wel al funding beschikbaar is of nog moet worden gerealiseerd. Het initiatief van VRAR lijkt mij een goed initiatief om enerzijds het thema VR meer integraal te funderen en vorm te geven, zo ook in relatie tot standaardisatievraagstukken. BTG kan hieraan desgewenst bijdragen door de gevestigde zakelijke afnemers, die onze leden vormen, in verbinding te brengen met dit initiatief, of de start-ups die hierin een rol kunnen vervullen. Het is goed om ambitieus in te steken, waarbij je wel realistisch moet zijn in je verwachtingen, eigen capaciteit en kunde."

Jan van Alphen

 

 

‹‹ Ga terug naar nieuwsoverzicht
'BTG inspireert en innoveert'